کد مطلب:223870 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

و لقد ارسلنا
بتحقیق كه ما نوح و ابراهیم را برسالت فرستادیم و نبوت را در ذریه ایشان قرار دادیم و كتاب را به آنها سپردیم و مردم بوسیله آنها هدایت یافتند و بسیاری از ایشان فاسقانند پس وراثت و نبوت بوسیله ی هدایت یافتگانست نه فاسقان مثلا چون حضرت نوح از خداوند سئوال كرد كه فرزند مرا نجات ده كه از اهل من است خطاب شد او از اهل تو نیست زیرا صالح نیست هر كه صالح است پسر تست و پسر تو باید صالح باشد و اضافه فرمود كه از من سئوال مكن چیزی را نمی دانی و من تو را پند می دهم كه ای نوح از جاهلان نباشی.

مأمون گفت یا اباالحسن عترت بر امت فضیلت و برتری دارد؟

فرمود در 12 آیه قرآن عترت و آل و ائمه دین كه اولاد برگزیده خدا هستند بر امت برتری و فضیلت دارند و قرآن می فرماید:

ان الله اصطفی آدم و نوحا و آل ابراهیم الخ.

فرمود خداوند برگزیدم آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر عالمیان كه ایشان ذریتی هستند بعضی از بعض دیگر میراث می برند خصلت خوبی را. در آیات دیگر فرمود مردم



[ صفحه 286]



رشك و حسد می بردند بر آل محمد صلی الله علیه وآله وسلم از جهت فضیلتی كه خداوند بآنها عنایت فرموده و می فرماید ما بآل ابراهیم عنایت كردیم كتاب و حكمت را و پادشاهی عظیمی بآنها دادیم و بعد بمؤمنین خطاب می فرماید كه اطاعت كنید خدا و رسول و اولوالامر خود را كه مراد آن جماعتی هستند كه حق سبحانه و تعالی كتاب و حكمت بآنها عنایت فرموده و مردم بر آنها رشك و حسد می برند و امام رضا علیه السلام فرمود مراد از ملك عظیم اطاعت امت است سپس رو به علماء كرده فرمود در این صورت چگونه است دانشمندان این فضیلت را در آل ابراهیم تصدیق می كنند ولی در آل محمد انكار دارند؟

در حالی كه آل محمد و عترت افضل از آل ابراهیم و آل عمران هستند باضافه كه اطاعت آنها مقرون باطاعت خود و رسولش قرار داده است و در 12 آیه تصریح بر افضلیت و برتری آل محمد و عترت دارد بلكه نصف قرآن در شأن اهل بیت و نصف آن در مدح عترت است و ذم دشمنان آنها زیرا آل محمد و عترت همه بدون هیچ توقعی و تقاضای اجری در اجرای احكام قرآن و قوانین حق جانبازی و فداكاری كرده اند و از این عالم طرفی نبسته اند.